Store koncerner som Google og Porsche tiltrækkes af Berlins startup-miljø

Hvad er der ved Berlin, som har tiltrukket iværksættere fra hele verden og får store globale virksomheder som Google og Porsche til at investere i byen?

Google åbner campus i Berlin
Hvis de fremtidige startup-virksomheder ikke får et skrivebord hos Factory Berlin, gør de det måske hos Google. Den globale virksomhed er for øjeblikket i fuld gang med at etablere et nyt startup-campus i Berlin, der skal åbne til efteråret. Men hvad mener de om iværksættermiljøet, og hvorfor har de valgt at lægge deres investering i Berlin? Det har Ralf Bremer, Googles Spokesperson i Berlin svaret på.

Ralf Bremer
Berlins startup-scene er fuld af stærke iværksættere, der etablerer virksomheder, som ændrer samfundet, forbedrer liv, og driver økonomien fremad. Byen udgør et af de mest blomstrende centre for innovation og iværksætteri i Europa og globalt Vi tror på, at det stadig kan lade sig gøre at udvide denne mulighed til alle.

Vores mål er at fortsætte med at støtte og fremskynde innovationen. Mens der er en imponerende mængde af aktivitet i startup-miljøet, er det stadig udfordrende for iværksætterne at bygge en succesfuld global virksomhed fra Berlin. Der er et talent-gap inden for tekniske kompetencer, i at forstå det internationale marked, etablere internationale forbindelser m.m. Vi håber at kunne udfylde de gaps i partnerskaber med startup-miljøet.

Google investerer globalt millioner af dollars på iværksætter-projekter, og har på verdensplan 170.000 medlemmer i deres iværksætterprogam. Udover Berlin har de startup-campusser i seks andre byer. Det nye campus bliver etableret i et tidligere kraftværk i Kreuzberg og får 2400 m2 til rådighed.


Digital laboratorium tester nye ideer for Porsche
Også Porsche er blevet tiltrukket af iværksætterånden i Berlin. Sportsvognproducenten erkender, at de selvkørende biler vil overhale dem indenom, hvis de ikke satser markant på digitalisering. Da Berlin er et fyrtårn, når det drejer sig om at løse netop den slags udfordringer, er det vigtigt for Porsche at være til stede i byen og blive en del af miljøet for at kunne suge de nye idéer til sig. De har derfor etableret et digitalt laboratorium i Berlin, der får lov til at fungerer som en selvstændig enhed under Porsche. Laboratoriet identificerer og tester innovative it-teknologier og metoder, og sender de gode idéer videre til hovedsædet.

Livestream på youtube hjælper de unge iværksættere
Fornylig afholdt IHK, Berlins erhvervsorganisation en youtube-livestream, hvor iværksættere i Berlin kunne stille spørgsmål til et panel af rådgivere om alt fra finansieringskilder og skatteregler til lovgivning om håndtering af persondata. Det er blot et eksempel på, hvad der tilbydes for at skabe gode rammer til unge iværksættere. Ikke alle har erfaringer fra startup-miljøet på niveau med Søren Bramer Schmidt. (Læs artiklen i BERL!N nr. 1/2017)

Konference med fokus på startup-miljøet
Et andet eksempel er eventen ”Lange Nacht der Startups”, hvor startup-virksomheder, kunder og investorer får mulighed for at møde hinanden. Der er relativt skrappe krav til deltagerne, blandt andet skal de kunne præsentere et konkret produkt, og langt fra alle, der søger, kommer med. Konferencen finder sted i starten af september og har oplevet en stigende interesse, siden den for første gang løb af stablen i 2013. Den næste konference finder sted den 8. september.